hantu:perspektif sejagat

christianescu

New member
nih ada tulisan tentang perspektif hantu tapi dalam bahasa malaysia yang di translate dari bahasa inggris, buat bahan bacaan aja, selamat dinikmati


GHOSTS: GLOBAL PERSPECTIVES - HANTU: PERSPEKTIF SEJAGAT
posted by uncle on September 25th, 2006
Dalam sejarah agama, mitos dan cerita rakyat setiap masyarakat terdapat kepercayaan tentang hantu. Masyarakat kuno Ibrani, Mesir, Greek dan Roman percaya kepada hantu yang tidak tenteram. Orang Roman mempunyai pesta yang bernama Lemuria khusus untuk hantu yang tidak tenteram dan dianggap berbahaya. Amalan yang tidak bertamadun terus hidup di Mexico dalam pelbagai perayaan keagamaan seperti All Soul?s Day, Hallowen, day of the Dead- apabila hantu dan roh menjelma.
Kepulauan Asia Tenggara didominasi oleh penutur bahasa Austonesia. Warisan budaya bahasa ini mempunyai kepercayaan bersama bahawa hantu dan semangat terhadap di mana-mana dan bila-bila masa saja mampu mengancam nyawa manusia. Wujudnya upacara ritual menghalau hantu yang dikesan semenjak zaman prasejarah lagi adalah bukti kepercayaan bahawa hantu adalah pembawa penyakit. Selain upacara ritual itu juga wujud dan berkembang adalah upacara penyemahan terhadap semangat-semangat utama bagi memastikan kesihatan, kesuburan dan keselamatan.
Cerita rakyat India dan ajaran agamanya mempunyai lengkap bagi hantu: bhuta, preta dan pisaca. Istilah pertama selalunya digunakan untuk ketiga-tiga jenis hantu itu. Di Jepun dan China hantu nenek moyang adalah hakikat yang sering mencelah dalam kehidupan dan keluarga yang masih hidup. Sementara hantu nenek moyang adalah satu hakikat manakala hantu orang yang mati terbiar atau yang tidak dikenali mestilah dihindari. Perayaan Hantu Lapar di kalangan masyarakat China yang diamalkan semenjak kurun ke-6 adalah bukti kepercayaan ini.
Kepercayaan terhadap hantu sedikit sebanyak ikut sama mengembangkan agama tradisional Oceania yang selari dengan kepercayaan masyarakat kepulauan Melayu-indonesia kerana kedua rumpun ini adalah berasal daripada satu punca iaitu Austonesia. Sebahagian hantu atau semangat masyarakat Oceania dipercayai berupaya merasuk manusia sama seperti kepercayaan yang terhadap dalam masyarakat di Kepulauan Asia Tenggara. Misalnya terdapat cerita seorang gadis yang cantik setelah menggoda lelaki bertukar menjadi seorang perempuan tua yang hodoh.
Agama-agama tradisional di Afrika menganggap roh orang yang sudah mati sangat rapat dengan orang yang masih hidup. Selain roh nenek moyang yang sangat dihormati terdapat hantu yang berbahaya yang berasal daripada roh atau semangat orang yang mati secara ngeri atau pelik. Hantu suruhan, iaitu hantu atau semangat yang ditangkap oleh ahli sihir dan disuruh mengganggu orang lain juga termasuk dalam kategori hantu yang berbahaya. Semangat dan roh-roh ini mesti dijaga sama ada melalui pemberian habuan tertentu, diusir dengan sihir atau pun dibakar.
Roh orang mati selalu ditonjolkan dalam amalan budaya Orang Asli Amerika Utara dan Amerika Selatan. Malahan upacara ritual tarian hantu OrangAsli Amerika Utara menjadi satu gerakan yang kuat menentang orang kulit putih pada kurun ke-19. Tarian ini menggambarkan kepulangan Orang Asli Amerika Utara yang sudah mati berakhirnya tamadun orang kulit putih serta terciptanya dunia baru.
Negara Barat juga diresapi oleh kewujudan pelbagai hantu. Satu tinjauan di Amerika pada tahun 1987 menunjukkan sejumlah 42peratus penduduke dewasanya dilaporkan berhubung dengan orang yang telah mati. Tinjauan terbaru di Britain mendapati sejumlah 44 peratus daripada penduduknya percaya kepada hantu.
Kajian sistematik tentang hantu bermula di England dan Amerika pada abad ke-19. Kelab Hantu yang ditubuhkan di London pada tahun 1862 merupakan pertubuhan yang awal yang menyiasat tentang fenomena paranormal. sungguhpun penyelidikan rapi tentang hantu dilakukan di Barat lebih satu abad yang lalu, sehingga kini pelbagai persoalan tentang hantu masih lagi belum berjawab.
History of every religion, myth and folklore in every society held ghost beliefs. The ancient Hebrews, Egyptians, Greeks and Romans believed in restless ghosts. The old Roman festival for unquiet and dangerous ghost was called Lemuria. The pagan path survives in Mexico through numerous religious festivals - All Soul?s Day,halloween and Day of the Dead - time when ghosts and souls are believed to emerge.
The insular of Southeast Asia is predominated by Austronesian language-speakers. This linguistic-cultural heritage underlies the shared belief that ghosts and spirits are omni[resent and could intrude upon the lives of the human beings at any time. The ritual exorcism of ghosts traced to prehistory is an evidence of the fact that ghost could cause illnesses. Also widespread was the periodic propitiation of the elemental spirits to ensure health, fertility and security.
Indian folklore and religious precepts provide a comprehensive nomenclature for ghosts: bhuta, preta and pisaca. The first term is often applied to all these classes. In Japan and China ancestral ghosts are a fact of life, intervening regularly in the affairs of the descendants. While the ancestral ghosts is a fact of life, the unknown and neglected dead must be kept at bay. The chinese ?hungry ghost? known practiced since the early 6th century is a proof of this belief.
Ghosts belief also pervade the religions of Oceania and these beliefs show some parallels to those of the Malay-Indonesian Archipelago for both of the continents share common Austronesian origins. Some of the oceanic ghosts and spirits were also thought capable of entering into or ?possessing? living human beings. For example, the ghost story of a beautiful maiden who becomes a hideous hag after seducing a man.
Traditional African religion regards the dead souls as very close to the living. In addition to the venerated soul of ancestors are the dangerous ghosts generated from the soul or the spirit of human beings who died by violence or through unusual means. Another category of evil-doers is the ghost-slave - a spirit captured by a witch and dispatched to torment people. These spirits and souls must be bribed with certain offerings, repelled by magic or burned.
The soul of the dead is always featured in the cultural practices of the native South and North Americans. Infact the ghost dance ritual of Native North Americans had once become a powerful protest movement against the whites during the 19th century.
The ghost dance envisage the return of the Native dead, the end of the white civilization and the creation of a new world.
The West is also invaded by the belief of the existence of many kind of ghost. A 1987 survey in America showed 42% of the adult population has been contacting with the dead. In a recent survey in Great Britain, 44% of the people polled stated a belief in ghosts.
Systematic studies of apparitions began in England and America in the 19th century. The ghost club which is formed in London in 1862 is one of the earliest organization that investigates paranormal phenomena. Yet despite over a century of rigorous scientific in the West, the qyestions of ghosts remains open-ended.
Seekers Malaysia ? GHOSTS: GLOBAL PERSPECTIVES - HANTU: PERSPEKTIF SEJAGAT
 
Back
Top