Keputihan berdarah….akibat Polip Serviks?

faiza_301

New member
Apakah Polip Serviks? Polip Serviks adalah penyakit ginekologi yang relatif umum, iaitu tumor jinak yang tumbuh di permukaan mukosa serviks dan dapat berkembang. Kuantitas dan saiz Polip Serviks juga berbeda-beda yang mana hanya tumbuh satu namun juga berkemungkinan tumbuh beberapa biji. Bahkan saiznya milimeter dapat berukuran beberapa mm hingga beberapa cm.

Penyebab Polip Serviks sering dihubungkan dengan radang yang kronik pada leher rahim, paras hormon estrogen terlalu tinggi dan gangguan hormon endokrin.

tumor jinak tetapi mungkin jadi kanker
Walaupun Polip Serviks merupakan tumor jinak, tetapi pendarahan yang abnormal akan menganggu kehidupan harian dan terdapat kemungkinan menjadi kanker. Lagipun kadar berulang penyakit ini agak tinggi. Jadi selain daripada menerima rawatan juga perlu mengesani penyakit itu secara berterusan.

Kebiasaannya Polip yang bersaiz kecil tidak memberikan gejala dan kebanyakan hanya akan ditemukan dalam pemeriksaan ginekologi. Sebaliknya Polip yang bersaiz besar akan memberikan gejala seperti keputihan berdarah, atau pendarahan selepas hubungan seks,membuang air besar dan tempoh bukan kedatangan haid.

Ini karena kebanyakan Polip Serviks kaya dengan mikrovaskular pada permukaannya, berwarna merah,lembut dan mungkin berlakunya pendarahan sekiranya disentuh. Ini mengakibatkan jangkitan dan terjadinya ulser. Sejenis Polip yang tumbuh di bagian serviks ke arah faraj merupakan tisu penghubung berserabut, berwarna merah muda,tekstur padat dan tidak mudah berlaku pendarahan.

Secara umumnya, penyakit ini selainnya didiagnosis melalui pemeriksaan pakar ginekologi, kebanyakan pesakit polip serviks berjumpa dengan dokter apabila mengalami pendarahan yang abnormal. Pendarahan yang abnormal mirip dengan kanker serviks dan ini membangkitkan kebimbangan pesakit-pesakit.

menjalankan surgeri pembuangan Polip
Sekiranya didiagnosis menghidap penyakit Polip Serviks, disarankan supaya menjalankan surgeri untuk membuangkan Polip. Lagipun pendarahan Polip akan berlaku pada saat berhubungan seks. Biarpun kadar menjadi kanker adalah rendah, tetapi masih terdapat resiko yang mana kadarnya setinggi 10-15%, terutamanya pada wanita yang berada dalam tempoh menopause. Jadi sama ada memperbaiki kualitas kehidupan atau mengelakkan daripada menjadi kanker, dokter akan mencadangkan pembuangan Polip.

Surgeri adalah cara perawatan Polip Serviks yang diutamakan. Namun, sekiranya terdapat keradangan dalam Polip,masalah jangkitan perlu dikawal sebelum surgeri. Sekiranya terdapat pendarahan akut, penghentian pendarahan harus dilakukan.

Pesakit Polip Serviks berkemungkinan akan mengalami penyakit ini lagi selepas menjalankan surgeri, kadarnya di antara 6%. Kadar berulang adalah berhubungan rapat dengan cara surgeri, ini disebabkan sebilangan dokter hanya membuangkan Polip dan tidak merawat dari akar umbi. Sekiranya boleh merawat dari akar umbinya, maka kadar berulang dijangka menurun. Lagipun pembuangan Polip turut menyumbang kepada berkurangan kadar keguguran semasa kehamilan.

Pria & Wanita
 
Back
Top