Anemia

nurcahyo

New member
ANEMIA

Anemia ialah penyakit yang melemahkan tubuh badan, sama ada disebabkan kekurangan dalam bilangan sel darah merah atau hemoglobin, iaitu pigmen pembawa oksigen. Ferum menyebabkan sel darah merah berwarna merah. Kekurangan ini boleh disebabkan pengeluaran sel merah yang tidak mencukupi oleh sum-sum tulang, kekurangan ferum dan bahan membetuk darah yang lain melalui penyakit seperti leukemia dan talasemia, kehilangan darah yang berlebihan atau jangkitan.

Tanda-tanda

* Kulit pucat, terutamanya di hujung jari, bibir, sekeliling mata dan lidah.
* Lesu, tidak bermaya dan lemah.
* Sesak nafas selepas melakukan aktiviti.
* Pening.
* Kadar nadi meningkat.

Apakah tindakan pertama?

1. Jika anak kelihatan lesu, pucat dan tidak berselera makan, periksa warna mata, mulut, jari dan lidahnya.
2. Perhatikan sama ada anak anda kurang aktif berbanding kawan-kawannya.

Perlukah saya berjumpa doktor?

Dapatkan nasihat doktor dengan segera jika anda mengesyaki anak menghidap penyakit anemia. Keadaan anak perlu disiasat dan pemeriksaan yang lengkap perlu dilakukan. Jangan sesekali cuba merawat sendiri penyakit anak.

Apakah tindakan doktor?

Doktor akan mengambil sampel darah dan menghantarnya ke makmal untuk dianalisis. Jika diagnosis sudah dipastikan, anak anda mungkin perlu dihantar ke hospital untuk siasatan lanjut dan ditentukan punca anemia. Jika keadaannya teruk, pemindahan darah mungkin diperlukan.

Jika anemia disebabkan kekurangan ferum, doktor mungkin akan memberikan preskripsi ferum dan mengesyorkan pemakanan yang mempunyai kandungan ferum yang tinggi. Tambahan, punca kekurangan ferum ini harus disiasat oleh pakar pediatrik. Anak anda mungkin perlu dibawa ke klinik untuk menjalani ujian.

Bagaimana saya boleh membantu?

* Pastikan anak anda mendapat makanan yang seimbang seperti yang ditetapkan oleh doktor atau pakar pemakanan. Makanan yang kaya dengan ferum termasuk hati, kuning telur, sayur berdaun hijau gelap dan kekacang. Oleh sebab Vitamin C membantu dalam penyerapan ferum, beri anak minuman jus oren bersama-sama makanannya.

Stoppard, Miriam. Panduan Penjagaan Kanak-kanak. Tropical Press, 1998. ms 52.
 
Back
Top