Pengertian dan Definisi Apa Itu Katekismus

ubhe96

New member
Kertas kerja ini membincangkan tentang apa katekese dan terma lain yang berdekatan dengannya. Katekese yang berkaitan dengan kajian ini, bukan sahaja untuk catechumens, tetapi juga untuk orang-orang yang telah dibaptis, kerana dia sedar iman yang harus difahami, disambut dan hidup dalam kehidupan seharian.

Catechumens juga membincangkan istilah lain seperti catechesis terdekat, catechesis kateket, Kateketikal, katekis dan catechumens, untuk mengembangkan lagi pemahaman dan utuh kami.

katekese

St. Augustine menggunakan perkataan Catechismus (Latitud, Yun) untuk kelas untuk orang yang kurang percaya untuk dibaptiskan.

Dalam Injil tidak ada formula yang boleh dianggap sebagai perkara utama ajaran agama tertua tentang peristiwa-peristiwa penebusan kita oleh Kristus. Khususnya, surat St. Paul Terdapat rumusan (seperti 1 Korintus 15: 3-5; cf. 2 Kor 13:13), yang telah digunakan dalam Jemaat awal sebelum meneruskan iman Paulus dalam pokok-pokok, antara lain dalam catechumens, yang menerima sakramen majlis pembaptisan, menyembah dan pertahanan terhadap bid'ah agama.

Baru sejak lewat Zaman Pertengahan buku katekese istilah yang digunakan untuk pengajaran agama, dalam era reformasi adalah cara utama pengangkutan mata pelajaran agama secara ringkas dan tegas pokok-pokok, kedua-dua orang dewasa dan untuk orang muda.

Katekismus abad ke-16 biasanya menghantar ajaran iman berdasarkan Fathers sudah diketahui Gereja, iaitu: Creed, Bapa kami, Sepuluh Perintah Allah dan Sakramen-sakramen.

Pada masa kini, Katekismus iman cara buku teks rasmi yang dikeluarkan oleh pimpinan Gereja. Ia tidak universal, terdapat negara. Ada juga orang tempatan. Menanamkan dalam mereka yang lebih besar yang memahami atau memahami iman dan sering dianjurkan dalam bentuk soalan dan jawapan.

Sejak Vatican II, katekisma terdiri gaya baru rancangan siaran soalan yang sering, yang bertujuan untuk orang dewasa, pemindahan pengalaman bertanya dan menyampaikan perkara utama iman Katolik dalam konteks bahasa moden dan segar.

Ia secara umumnya diketahui bahawa dalam sejarah terdapat 2 Catechism universal baru Gereja Katolik. Yang pertama ialah Katekismus Trent pada tahun 1566 (Majlis Trent) dan Catechism kedua, yang memaklumkan permohonannya oleh Paus John Paul II pada tahun 1992.

Katekese skim skim ini dibahagikan kepada empat: Pengakuan Iman, sambutan misteri Kristian, hidup dalam Kristus dan Kristian Ayat yang terakhir. Secara umumnya, pelajaran katekese merujuk kepada skim ini.

Dalam konteks Indonesia Indonesia Churches Episcopal Persidangan beliau menerbitkan sebuah buku Kepercayaan Katolik: Maklumat dan Rujukan Buku (Yogyakarta: Canisius - Jakarta: Obor, 1996), xxiv + 489 halaman). Dalam kata pengantar untuk buku itu hubungan antara kitab Katolik Iman Katolik Faith dengan Katekismus-hadiah Gereja Katolik:
Buku Katolik Faith bukan katekese atau buku teks agama. penempatan dan penggunaan katekese untuk keseluruhan pembinaan iman yang bertentangan dengan cita-cita Indonesia dan orang memahami bahawa menghormati catechesis dan mengekalkan keunikan rakyat di kawasan masing-masing. Tujuan dan fungsi buku ini adalah lebih sama dengan yang Katekismus Gereja Katolik, yang pada tahun 1992 telah diterbitkan sebagai buku atau sebagai sumber maklumat dan rujukan dan rujukan bagi mereka yang akan menulis katekese atau katekese buku penyediaan tempatan.
katekese

Catechesis merupakan usaha Gereja untuk membantu orang ramai lebih memahami, menghargai dan menyedari kepercayaan mereka dalam kehidupan seharian. Di dalamnya terdapat unsur dakwah, pengajaran, pendidikan, dalaman, pembinaan, penyatuan dan kematangan. Perlu untuk mencari kaedah yang tepat untuk catechesis dalam pelbagai bentuk bergema di hati pendengar dan buah-buahan sebenar.

Sumber: https://bersamakristus.org
 
Back
Top