16 Juli 1981 Mahathir Menjabat

Megha

New member
TUN Dr. Mahathir bin Haji Mohamad adalah seorang politikus Malaysia. Ia adalah Perdana Menteri Malaysia keempat. Mahathir menjabat sejak 16 Juli 1981 hingga 31 Oktober 2003. Ia bertanggung jawab memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan semua jabatan dalam kerajaan dan partai politik UMNO pada 1998.

Tun Mahathir bin Mohamad pensiun pada 31 Oktober 2003 dan mengangkat Datuk Sen Abdullah Ahmad Badawi sebagai Wakil Perdana Menteri menggantikannya. Ia mengaku kecewa telah memilih Abdullah Ahmad Badawi sebagai pemimpin UMNO dan perdana menteri Untuk menggantikannya. Kritikan semakin pedas dan berujung sulit diselesaikan.

Koran The Star mengutip pernyataannya pada 27 Juli 2006 mengenai pekerjaan barunya selain mengkritik. Ia membuka toko roti bernama The Loaf di Lang kawi, Malaysia. The Loaf merupakan usaha patungan dengan perusahaan Jepang. memegang 51 persen saham atas nama M&M Concolidated Resources Sdn Bhd.

Toko rotinya berencana membuka cabang di Kuala Lumpur, Phuket, dan Singapura. Sebelum terjun ke politik, ia telah menjalankan usaha klinik kesehatan dan pompa bensin. Ia mengumumkan pengunduran diri dari UMNO pada 19 Mei 2008 untuk menekan Badawi agar ia mundur dan jabatannya.
 
Back
Top