Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang menciptakan alam ini tanpa sedikit kecacatan. Yang menjadikan manusia dengan penuh sifatnya. Maha Besar Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam semoga terlimpah pada Rasul mulia, junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarganya, sahabatnya, dan para penerusnya yang mengikuti mereka sehingga kiamat. Wahai orang Islam sekalian, takutlah akan Allah. Bertawakallah kepadaNya. Bersama-samalah kita saling ingat-mengingati ke arah kebenaran. Semoga tergolong di dalam golongan yang telah dijanjikan Allah kemualiaan di sisiNya. Insya Allah.
Pendahuluan
Salah satu perkara khilaf dalam perkara yg membatalkan wudhu’ adalah sentuhan dengan bukan mahram. Setiap antara kita berhak memilih pendapat yg dirasakan kuat pada pandangan kita. Melalui artikel ini, insya Allah kita akan dapat mengetahui bagaimana hukum batal wudhu’ melalui sentuhan diistinbatkan oleh setiap mazhab dan ulama’. Secara tidak langsung kita akan menjauhi taqlid buta dalam isu ini. Sebelum itu suka saya utarakan beberapa isu dalam perbahasan perkara khilafiah ini dengan menukilkan usul ke-7 dan 8 dari usul 20 Al-Imam Asy-Syahid Hasan al-Banna
7. Setiap muslim yang tidak sampai ke peringkat meneliti (nadzar) dalil-dalil hukum cabang (furu’) boleh mengikuti mana-mana Imam. Elok sekiranya seseorang itu cuba berijtihad sekadar yang beliau mampu bagi mengetahui dalil-dalilnya. Beliau juga hendaklah menerima setiap petunjuk yang disertai dengan dalil apabila beliau yakin dengan kebaikan dan kepada orang yang memberi petunjuk kepadanya. Jika sekiranya beliau terdiri dari kalangan orang yang berilmu, beliau hendaklah mencukupkan kekurangannya dari segi ilmu sehingga sampai ke peringkat meneliti dalil-dalil hukum.
8. Perselisihan fiqh dalam perkara cabang tidak sepatutnya menjadi sebab kepada perpecahan dalam agama dan tidak seharusnya membawa kepada perbalahan atau permusuhan. Setiap orang yang berijtihad ada pahalanya. Walau bagaimanapun tidak ada penghalang bagi melakukan tahqiq ilmu / penjelasan ilmiah dalam masalah-masalah yang diperselisihkan dalam suasana kasih sayang kerana Allah SWT. Serta kerjasama dalam menyampaikan kebenaran tanpa terbawa-bawa kepada pertengkaran yang dicela serta taksub
Secara ringkasnya, pendapat berkaitan batal wudhu’ melalui sentuhan boleh dibahagikan kepada 3 kategori iaitu:
1. Wudhu’ hanya batal apabila berjimak(bersetubuh)
2. Wudhu’ batal apabila sentuhan dgn ajnabi itu disusuli dgn syahwat.
3. Wudhu’ batal secara mutlak apabila sentuhan berlaku.
Mazhab Hanafi
Kategori yang pertama iaitu batal melalui jimak merupakan pendapat dari mazhab Hanafi. Berjimak di sini bermaksud bertemu dua kemaluan lelaki dan perempuan tanpa lapik yang menghalang kepanasan badan ketika berjimak atau seorang lelaki menyentuh perempuan dgn penuh syahwat yang menegangkan kemaluannya tanpa terdapat antara mereka sebrang kain dan tidak terdapat apa2 yg basah. Dalil mereka adalah dari firman Allah surah An-Nisaa’ ayat 43 yang bermaksud:
"Dan jika kamu sakit atau dalam keadaan musafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayammumlah kamu dengan tanah yang bersih atau suci, sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun."
Dan juga surah al-Maidah, ayat 6 yang bermaksud:
"Dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh perempuan lalu kamu tidak memperolehi air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik"
Berdasarkan ayat di atas, Ulama’ mazhab Hanafi berpegang kepda pendapat Ibn Abbas, seorang ahli tafsir yang mengatakan sentuhan yang dimaksudkan adalah jimak. Mereka juga memegang pendapat Ibnu al-Sikit yang mengatakan apabila digabungkan kalimah sentuhan dgn org perempuan, maka ia bermaksud jimak. Ini kerana orang Arab apabila mengatakan “saya telah menyentuhnya”, ia membawa maksud “saya telah berjimak dengannya.” Dengan kata lain perkataan al-Lams dalam ayat tersebut diertikan dengan makna majazi(figurative).
Ini dikuatkan lagi dgn melihat ayat lain yg mengandungi Lafal al-lams, al-mulaamasah, dan al-mass seperti ayat2 berikut:
"Betapa mungkin aku akan mempunyai anak padahal aku belum pernah disentuh oleh seorang laki-laki pun ..." (Ali Imran: 47)
"Jika kamu menceraikan istri-istrimu sebelum kamu menyentuh mereka..." (al-Baqarah: 237)
Mereka juga mengemukan dalil dari hadis berikut,
1. Hadith riwayat Aishah bahawa Nabi Muhammad saw pernah mengucup sebahagian drpd isterinya, kemudian baginda terus menunaikan sembahyang tanpa wudhu’ semula. [Hadis riwayat Abu Daud, An-Nasa’I, Ahmad dan Tirmidzi]
Komentar terhadap hadis di atas:
Hadith ini Mursal dan dianggap dhaif oleh Imam Bukhari. Ibn Hazm mengatakan hadis ini tidak benar sama sekali.
2. Aisyah ra berkata, “Ketika Rasulullah saw hendak menunaikan sembahyang, pernah saya duduk di hadapannya umpama jenazah inggakan apabila hendak witir lalu baginda menyentuh saya dgn kakinya.”[Hadis riwayat al-Nasa’I dan dikatakan sahih oleh Ibn Hajar]
3. Aisyah ra juga berkata, “Pada suatu malam aku kehilangan Rasulullah saw. dari tempat tidur, kebetulan tanganku meraba telapak kakinya yang tertegak karena ia sedang sujud dan membaca: “A Ilahumnma inni a ‘udzu biridlaka min sukhthika wa a ‘udzu bimu ‘afatika min ‘uqubatika, wa a ‘udzu bika minka, la uhshitsanaan ‘alaika, anta kama atsnaita ‘ala nafsik.” ( Ya Allah, aku berlindung dengan ridha-Mu dari murka-Mu, berlindung di bawah naungan-Mu dari siksa-Mu, pendeknya aku berlindung denganMu daripada-Mu, tiada terbilang puji-pujianku kepada-Mu, keadaan-Mu adalah sebagaimana Engkau pujianku sendiri.)[Hadis riwayat Imam Muslim, Tirmidzi dan al-Baihaqi dan disahihkan oleh Imam Tirmidzi]
4. Dari 'Aishah RA bahawa Rasulullah SAW menciumnya sedangkan baginda berpuasa dan baginda berkata, "Ciuman tidak membatalkan wudhu' dan tidak pula membatalkan puasa seseorang yang berpuasa" [Hadis riwayat Ishaq ibn Rahawih dan al-Bazzar]
Berdasarkan dalil2 di atas, ulama mazhab Hanafi membuat kesimpulan bahawa wudhu’ tidak batal kecuali melalui jimak.
Mazhab Maliki
Ulama’ mazhab Maliki mengatakan wudhu’ akan terbatal apabila sentuhan berlaku antara lelaki dan perempuan yang pada kebiasaanya menimbulkan rasa nikmat kepada diri orang yang menyentuhnya. Dengan kata lain sentuhan bernafsu akan membatalkan wudhu’. Walaupun begitu, kucupan mulut juga akan membatalkan wudhu’ biarpun tidak disusuli dgn syahwat krn mulut itu merupakan tpt bangkit nafsu. Secara ringkasnya terdapat tiga syarat pembatalan wudhu’ melalui sentuhan ini pada pendapat mazhab Maliki iaitu:
1. Org yg menyentuh sudah baligh
2. Org yg disentuh seorang yg memberahikan penyentuh menyentuh dgn nafsu
Kesimpulannya, mazhab Maliki mengatakan wudhu’ akan terbatal melalui sentuhan hanya sekiranya ia diiringi dgn nafsu(termasuk kucupan pada tpt yg membangkit nafsu sepeti mulut)
Mazhab Hanbali
Dalam mazhab Hanbali, pendapat yg masyhur adalah tidak batal wudhu’ sekiranya sentuhan tidak diiringi dgn nafsu. Mereka tidak menghadkan umur sepertimana mazhab Maliki. Selagi tidak terdapat perasaan syahwat, wudhu’ tidak batal. Walaupun begitu sunat memperbaharui wudhu’ itu.
Ulama’2 mazhab Hanbali dan Maliki kedua2nya menggunakan dalil yang sama sepertimana mazhab Hanafi. Apa yg membezakan mereka adalah pendapat mereka berkaitan definisi ‘sentuhan’ di dlm ayat An-Nisaa’ di atas itu. Walaupun mereka berpegang pada ahli tafsir yang sama, mereka berpendapat, yang dimaksudkan dengan jimak di sini bukan jimak pada erti kata yang sebenar iaitu memasukkan kemaluan lelaki ke dalam kemaluan isteri yang sudah pasti mengundang mandi wajib. Akan tetapi jimak dimaksudkan di sini adalah dari segi umum seperti muqaddimah jimak atau foreplay dengan bermesra-mesra antara suami dan isteri di awal-awal permulaan persetubuhan. Bila ini berlaku, maka ia akan merangsang shawat kedua-dua pihak lantas akan mengeluarkan air najis atau mazi hasil dari kelazatan yang timbul. Bila air ini keluar, maka hendaklah disucikan dengan mengambil wudhu' atau tayammum, jika ketiadaan air. Melalui keterangan ini, hadis2 di atas menyelaraskan maksud ayat al-Quran itu.
Ditambah pula dgn penggunaan kalimah tersebut di dalam hadis2. Imam Bukhari dan Muslim telah sepakat mengeluarkan hadits-hadits yang berserakan dalam dua musnad yang sahih yang menunjukkan bahwa al-mass itu berarti sesuatu (tindakan) dibawah jima' seperti:
Hadits Abu Hurairah: “Tangan, zinanya ialah menyentuh...”
Hadits Ibnu Abbas: “Barangkali engkau menyentuhnya...?”
Hadits Ibnu Mas'ud: “Dan dirikanlah shalat itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang)...”
Dari Aisyah, ia berkata: “Sedikit sekali hari (berlalu) kecuali Rasulullah saw.
mengelilingi kami semua - yakni isteri-isterinya - lalu beliau mencium dan menyentuh yang derajatnya dibawah jima'. Maka apabila beliau tiba di rumah isteri yang waktu giliran beliau di situ, beliau menetap di situ.”
Dari Abdullah bin Mas'ud, ia berkata, “Au laamastum an-nisa” (atau kamu menyentuh wanita) ialah tindakan dibawah jima', dan untuk ini wajib wudhu.”
Dari Umar, ia berkata, “Sesungguhnya mencium itu termasuk al-lams, oleh sebab itu berwudhulah karenanya.”
Pendapat ini disokong oleh Syekhul Islam Ibnu Taimiyah.
Mazhab Syafi’I
Batalnya wudhu’ secara mutlak melalui sentuhan adalah pendapat mazhab Syafi’i. Mereka menggunakan dalil dari ayat al-Quran yang sama tetapi mengambil maksud ayat ‘menyentuh perempuan’ dgn maksud hakiki bukan membawa maksud majaz(Lihat penerangan tambahan di bawah). Ulama Syafi’iyah menolak hadis pertama di atas kera kedhaifannya. Manakala hadis2 lain yg sahih di atas, Dr. Wahbah al-Zuhailli mengatakan bahawa mereka(ulama’ syafi’iyah) mengandaikan terdapat alas ataupun ianya khas utk Nabi Muhammad saw sahaja(Lihat penerangan tambahan di bawah). Mereka juga berpegang kepada beberapa hadis berikut:
Dari Imam Malik dari Ibn Syihab dari Salim bin Abdillah dari ayahnya, "Sesiapa yg mencium isterinya atau menyentuh (isterinya) dengan tangannya, hendaklah ia berwudhu'." [Hadis riwayat Imam Syafi’I]
Dari Ibn Mas'ud ra dengan lafaz,"mencium (isteri) itu termasuk 'Lams' (menyentuh) dan hendaklah ia berwudhu'. Lamsu itu bukan jima'." [Hadis riwayat Imam al-Baihaqi]
Dengan itu mereka berpendapat bahawa sentuhan antara lelaki dan perempuan yang halal berkahwin membatalkan wudhu’ secara mutlak.
Keterangan Tambahan
Di dalam Ilmu Usul Fiqh pemakaian sesuatu perkataan atau bahasa, kekal pada maknanya yang Haqiqi selama mana yang mampu. Tiada takwilan padanya melainkan ada nas yang menerangkan bahawa ianya memberi makna Majaz. Akan tetapi, jika penggunaan makna yang Haqiqi terhalang (disebabkan oleh adanya nas2 yang menyanggahi penggunaan atas makna yang Haqiqi), maka mestilah menggunakan Majaz.
Al-Qadhi 'Iyadh berkata bahawa sesuautu pengkhususan hukum terhadap Rasulullah saw tidak dapat ditetapkan dengan sesuatu yang bersifat kemungkinan. Tetapnya kemaksuman beliau memang dapat diterima, tetapi pada dasarnya tidak ada kekhususan dan boleh meneladani beliau dalam semua tindakan beliau, sehingga ada dalil yang menunjukkan kekhususannya.
Kesimpulan
Setelah melihat hujah-hujah di atas, saya berpendapat bahawa pendapat Mazhab Hanbali adalah pendapat yang rajih(wudhu tidak batal kecuali diiringi dengan syahwat). Ini kerana mereka berkompromi antara dua hadis yang seakan2 saling bertentangan. Yang mana hadis yang menerangkan tidak batal wudhu’ menjadi dalil hukum manakala hadis yang dikemukan oleh ulama’ mazhab syafi’I menerangkan bahawa sunat memperbaharui wudhu’ itu. WA.
Rujukan
Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu al-Juz’ al-Awwal Jilid 1
Oleh Dr Wahbah al-Zuhaili
Terjemahan Dewan Bahasa dan Pustaka
Fiqh us-sunnah Jilid 1
Oleh Sheikh Sayyid Sabiq
Kaedah Memahami Hadis-Hadis Yang Saling Bercanggah
Oleh Hafiz Firdaus
Fatwa Muasirah Jilid 2
Oleh Dr Yusuf al-Qaradawi
www.Al-Ahkam.com.my
http://pasbakri.tripod.com/Agama/Wudhu_ ... isteri.htm
Saranan rujukan lain
Al-Quran
Tafsir al-Qurtubi
Al-Fiqh al-Wadhih minal Kitab was Sunnah; Oleh Dr Muhamad Bakar Ismail
Usul Feqh al-Islami; Oleh Dr Wahbah al-Zuhaili
Usul Feqh; Oleh Muhamad Abu Zahrah
Usul Feqh; Oleh Abdul Wahab Khalaf
Usul Feqh; Oleh Muhamad Khdari Bek
Subulus Salam; Oleh Al-Shon’ani
Usul; Oleh Sarakhsi
Minhaj al-Wusul ila 'Ilm al'Usul; Oleh Baidhawi
Al-Wajiz fi al-Usul al-Fiqh; Oleh 'Abdul Karim Zaidan
Al-Umm; Oleh Imam syafi’I rh
Nailul Author
ditulis oleh g@y@t